الأربعاء، 18 مارس 2009

حكاية بنت


مبرووك مبرووك

جالك بنت زى القمر

الحمد لله يامن انت كريم يارب

كان نفسى اجيبلك ولد يشيل اسمك ويكون ضهرك وسندك فى الدنيا

استغفرى الله بنتى دى هتكون ب 100 راجل

****************************

هاهاهاها

يابت تعالى هنا مش عارفه امسكك

شكلك هتطلعى بت مش على بعضك . ياترى الزمن مخبيلك ايه؟ . قال يا مخلفه البنات يا شايله الهم للممات

************************************

(يا ملاك يا جنيه ياست الحسن يعجبنى توهانك فى احلامك يعجبنى شد الخصر بحزامك يعجبنى اخدك للكتب بالحضن)

جوايا حنين لشئ غريب

جميل

بعيد

جوايا فرحه مش عارفه ليه

الله الدنيا حلوه قوىى زى ماقال فريد الاطرش

************************************

(راسمه ايه حبيبتى فى صفحة الكراس راسمه بنت حلوه بتجرى م الحراس راسمه ايه حبيبتى فى دفتر الاحلام راسمه قلب نونو بيعشق الايام .... ليه الصبايا ليه اجل حكايه ليه)

عايزه اغنى

عايزه اطير

قلبى بيرفرف

بيحن لانسان مجهول

لسه مقابلتوش بس عارفاه وعارفه انه جاى اكيد

اكيد هقابله

ان شاء الله هقابله

*********************************

الف مبروووك

ياااااااااااااه بنتى خلاص كبرت وهتدخل الجامعه دى طلعت اشطر من اخواتها الصبيان

يارب اعيش لغاية اما اشوفك استاذه فى الجامعه

لازم احقق لوالدى كل الى هو عايزه

انا بنت ب 100 راجل واكتر

*******************************************

( فى بلد البنات كل البنات ماشيه وظابطه فى ايدها الساعات وقبل تقفل بيبان البيوت وقبل ما ينزل ظلام الحارات فى بلد البنات بتجرى تروح)

كنتى فين لغاية دلوقتى يا هانم

الساعه لسه مجاتش 9 وانتى عارفه ان المحاضرات بتخلص متاخر

انتى مش واثقه فيا وفى اخلاقى

طبعا واثقه يا بنتى بس للاسف مش واثقه فى الناس

خوف

خوف

خوف

**********************************

(مش عارف ليه بتونس بيكى وكانك من دمى على راحتى معاكى وكانك امى)

ياترى لما هييجى هيقولى كده

هيغازلنى بالشكل ده

ولا هيقول جسمك حلو وعينيك دباحه

يعنى اعمل ايه ابخر جسمى علشان الناس تبطل تبصله

مفيش حد يبص ابعد واعمق من كده

هو انا كنت بحلم احلام خرافيه ؟

********************************

(قبل ما تحلم فوق احلم وانت فايق قبل ماتطلع فوق انزل للحقايق)

كل الى فات عدى عليا كانه حلم

وفى نفس الحلم كنت بحلم ييجى مليون حلم

لازم افوق

ولا استنى شويه

**********************************

(امر الهوا قلبى ميشلش غير واحد)

النهارده عايزاكى على سنجة عشره

ليه يعنى؟

ليه يعنى؟ علشان العريس الى جاى يشوفك يا فالحه النهارده ولا انتى نسيتى ؟

بس ياماما انا قلت انى مش هتجوز بالطريقه دى ومش هقف ادام واحد علشان يعاينى ويقلب فيا

اهى دى الطريقه الى ماشيه واذا كان عاجبك . اديكى خلصتى الكليه وقعدتى فى البيت وراكى ايه تانى تعمليه

فوقى بقى من احلامك دى وبطلى اغانى وافلام اجنبى

افوق

تانى افوق

**********************************

( انا كل ما بندهلك بتزيد المسافات يغرق صوتى ويهلك فى بحور الاوقات والايام بتفوت يدبل ورق التوت وتدور الفراشات على الضى المكسور)

انت فين

اتاخرت ليه

انا بقالى كتير مستنياك

مستنيه كل حاجه انا حلمت بيها فيك

هتيجى ولا لا

ولا هفضل احلم كده ولا ايه ؟

هفضل محتاره مشدوده زى الوتر بين حاجتين

يارب

يارب

********************************

( يا موجه يا زرقا دى المركبه سارقه احلامى وياكى)

اجمل حاجه فى الدنيا انى اعيش فى عالم فاضى بعيد عن الناس

بيت صغير ع البحر

وجنينيه فيها ورد وفل وياسمين

اصحى اقطف الورد واضمه وابيعه فى المحل الى حنب البيت

ياااااااااااااه

مااحلى العيشه وسط الورود

اعيش وسط حكايات الحب الى مقدرتش اعيشه

انا مش عايزه اكتر من كده

هو فيه ابسط من كده؟

حلم بسيط لكنه صعب

ليه صعب؟

مش عارفه

********************************

-لو مش هتحلم معايا مضطر احلم بنفسى

- امتى الاقى شغل

- الى ادك اتجوزوا وخلفوا

- ياترى هتيجى امتى ولا انت مش جاى

- زمن الاحلام عدى وفات

- لو بطلنا نحلم نموت





هناك 13 تعليقًا:

The Seagull يقول...

ياااه أخيرًا حنيتي علينـا ونزليته :D رائع يا توأمتي عبرتي عن جنس البنات وأفكارهم وأحاسيسهم بصورة حلوة أوي .. والأحلى إنك عبرتي عنه بمقتطفات من أبيات شعرية رائعة .. بس انتي بدأتيها بداية مشرقة وانتهت نهاية حزينة ليه؟ :) .. صدقيني بكرة أحلى من النهاردة بكتيييير .. وإذا كنتي بتعاني النهاردة فتأكدي إنك هترتاحي بكرة إن شـاء الله لما الدنيا تفاجئك باللي انت بتحلمي بيه :) وساعتها هتقولي توأمتي قالت :D

Fatma يقول...

انت فين
اتاخرت ليه
انا بقالى كتير مستنياك
مستنيه كل حاجه انا حلمت بيها فيك
هتيجى ولا لا
ولا هفضل احلم كده ولا ايه ؟
_____________________

انا مش فاكرة تحديدا انا بقول الجمل دي بقالي قد ايه

بجد انا من ساعة ما وعيت على نفسي وانا بقولها تقريبا :)

يمكن في اختلافات في سير الاحداث بين كل بنوتة والتانية بس واضح اننا كلنا بنتفق في خطوط اساسية

هو حاجة صعبة كدا ان الواحد يحلم حلم بسيط اوي وحلمه يتحقق ؟!

موضوع رقيق اوي يا ايمي

dr.lecter يقول...

انت بقيتني نسوتاجاليا زيي ولا ايه يايمان

يااااااااااه بقالي كتيير ماسمعتش كلام زي ده علي فكره اللي انت كاتبااه ده ينطبق علي والاد برده مش البنات اه والله بجد

Yasmine يقول...

قصدك حكاية كل بنت..حلو اوى اوى الموضوع يا ايمان

احلام و احاسيس كل البنات و الاختلافات هتكون نتيجة اختلاف فى الادمغة و الخلفيات الثقافية و الاجتماعية..لكن المضمون واحد عندنا كلنا

غير معرف يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

خرجت عن الموضوع..مش عارفة اتناقش صح :)

تعالي هنا..انتي وكلكم بجد :)

غير معرف يقول...

إمم
إيمان على فكرة أنا كنت كاتبة رد عادي بس شلته

طنشي :)

الشارده يقول...

سندريلا على فكره النهايه مفتوحه
وابيات الشعر دى مقطتفات من اغانى معظمها لمنير والحجار علشان كده بقولم بقالى عشرين سنه جربى تسمعى منير لانه هيعجبك


فنون
على فكره انا مكنتش قاصده انى اعبر عن كذا بنت الى جه فى دماغى انها بنت فى مراحل عمريه مختلفه
لاسف انا احلامى زيك بسيطه بس مش عارفه ايه الحكايه؟

ليكتر
انا مردتش اعلق الا بعد ما كتبت الموضوع التانى
اكيد الرد وصلك

انا حره
على فكره انا كنت هسميها حكاية كل بنت
بس رجعت فى قرارى لان فيه بنات كتير غير كده بالمره
تقريبا احنا الى حاله شاذه

ايمى
اجى هنا فين يا بنتى
مانا هنا اهو
وبطلى تكتبى حاجه وتمسحيها طلعى الى جواكى يا ايمى متخافيش

غير معرف يقول...

لأا :)

أنا كنت بقولك..سلمي على ريهام وشيماء وماما وأميرة تقريبا :)

غير معرف يقول...

شيلي ردي إنتي بقى :)

leeno يقول...

(مش عارف ليه بتونس بيكى وكانك من دمى على راحتى معاكى وكانك امى)
ياترى لما هييجى هيقولى كده
هيغازلنى بالشكل ده
ولا هيقول جسمك حلو وعينيك دباحه
يعنى اعمل ايه ابخر جسمى علشان الناس تبطل تبصله
مفيش حد يبص ابعد واعمق من كده
هو انا كنت بحلم احلام خرافيه ؟



الواقع و الغريزة اللي ربنا خلقنا عليها متمنعش الرغبة في الجسد على فكرة بس بالحلال و متبقاش هي الاساس الوحيد اللي بيتبني عليها الاختيار
لكن من حقه زي ما من حقك انه يحب شكلك و من حقك انك تحبي اللي بيحبك بكل ما فيكي شكلك روحك و تفكيرك و عقلك و عواطفك و كمان هو لازم يختار اللي تحبه لانها بتتطمنله و بترتاحله و بتحترم شخصيته و عقله و عواطفه مش بس عشان يبقى حسابها البنكي اللي بتصرف منه

و لا ايه رايك؟

القلب الحزين يقول...

صدقيني موضوع ولد او بنت دة
معتش موجود بكثرة زي الاول عندنا
في المحلة دلوقتي خلاص الا بقي
الناس الكبار في السن ليسة عندهم
خلفت واد او بنت ممكن تكون حجة للراجل
للزواج مرة اخري رغم انة عارف ان دة منة هو
اما بقي اتزوقي علشان عريس يشوفك فا دة مبداء
غلط في غلط لان هنا الشاب منا بيعتبر البنت سلعة للاسف
وحالاات كتير من الزواج دة بتنتهي للاسف بالفشل
تقبلي مروري ورائ بصراحة

الشارده يقول...

لينو
للاسف بقى معظم التفكير بقى بالغريزه
نورتى

القلب الحزين
انت من المحله
بصره