الثلاثاء، 16 يونيو 2009

Sense And Sensibility


" الموت كان هو الحاجه الوحيده الى هتصالحنا على بعض "

سييييييدىىىىىىىى سييييييييييييييييدىىىىىىىى

اهئ اهئ اهئ

ايه ده ؟ بتنهنهى ليه ؟ فيه حاجه بتوجعك ؟

بعيط على النهايه السوده دى ! صعبان عليا قوىى

هو مين ده ياختى الى صعبان عليكى ؟ المهندز ! ياختى فى ستين داهيه

حرام عليكى . انتى مبتحسيش

انا الى مبتحسيش ولا انتى الى ما بتفهميش . ده واحد كان واطى وماشى على كيفه . وغرر ببنت مسكينه ملهاش ذنب

ايوه . بس الحب غيره وخلاه انسان تانى

ماشى وحتى لو حصل يا عبيطة اخواتك هو ينفع انه يتجوز اخت الى اتسبب فى قتلها . يعنى يضيع هنادى وبعدين يتجوز امنه

اه . ليه لا ؟ الحى ابقى من الميت والحب قادر على كل شئ

والله العظيم انتى هبله ومانتش فاهمه حاجه . هى كل حاجه عندك سهله كده . طيب تعرفى ان طه حسين فى القصه الاصليه كان هيعمل زى مانتى عايزه كده بس بركات خلاه يغير النهايه

منه لله . ليه بس؟

علشان بيفهم ياختى . الحياه مش بتمشى زى مانتى عايزه افهمى بقى يعنى الحياه بينهم مستحيله

هتفضلى طول عمرك معدومة الاحساس

وانتى هتفضلى طول عمرك هبله وعبيطه



______________________________

الله . الواد احمد عز ده زى القمر . ياخرابى على عينيه

امممم اه . لطيف . تمثيله حلو

الا الواحد ممكن يلاقى فارس احلامه شبه الواد ده ؟

هتفرق فى ايه ؟ اهى الرجاله كلها شكل بعض

لا طبعا ده احمد عز. امير الرومانسيه

يا سلام ياختى . هو انتى يا بت فاكره ان الفنانين بيكونوا بنفس الشخصيات الى انتى بتشوفيها فى الافلام؟

واضح ان عندك تخلف عقلى متوسع ومنتشر . انتى فاكره يعنى انه هينزل فيكى حب وغرام لما يشوفك . مش تبطلى الاحلام الى انتى عايشه فيها دى

وبعدن مش كل واحد حلو تشوفيه تقعدى تحبيلنا فيه . كده غلط على صحتك ياماما

يعنى حتى الاحلام مستخسرينها فيا . اعمل ايه بس يا ربى فى العالم المادى الى انا عايشه فيه ده ؟

خلى احلامك على ادك . بلاش تشطحى . وبعدين بطلى تمشى تحبى على روحك . زهقتينى

امال اسمها احلام ازاى

هى الحياه كده

ييييييه . هتفضلى طول عمرك معدومة الاحساس

وانتى هتفضلى طول عمرك هبله وعبيطه



___________________________________

فين رويات عبير وزهور الى كانت فى الكرتونه تحت

روايات ايه ؟ اه . وديتها لبتاع الفول والطعميه الى جنبنا

اييييييييييييييييه ؟ مييييييييييييين؟

فيه ايه ؟

فيه ايه . توزعى كنوزى على بتوع الفول والطعميه

ايه . اهو بعمل خير . يعنى هم لازمتهم ايه؟ دى المره الوحيده الى حسيت ان لهم لازمه. الله يكون في عون الى هعرف يقرا الكلام الى فيهم . اكيد هيجيله استبحس فى مخه

ازاى تعملى كده فى حاجتى . يعنى انا لو اخدت كتبك الى انتى مصدعه دماغنا بيها واديتها لبتوع اللب هتفرحى؟

ايه جاب الى انا بقراه للسخافه الى انتى بتقريها . يا بنتى افهمى . الحاجات دى زمانها راح وانتهى . انا كده قلبى عليكى . عايزه اعالجك من الوهم الى انتى عايشه فيه . ده انتى لو قلتى للواد حماده ابن اخوكى الى عنده 3 سنين انك لسه بتقرى الحاجات دى هيزفك تريقه وانتى رايحه وانتى جايه

مش احسن من الكتب الكئيبه الى انتى بتقريها اوفات عصيبه والجريمه والعقاب . حسبنا الله وانعم الوكيل

بس هقول ايه؟ مانتى متفهميش فى المشاعر والاحاسيس زى باقى البشر

هتفضلى طول عمرك معدومة الاحساس

وانتى هتفضلى طول عمرك هبله وعبيطه



_________________________________


لما النسيم بيعدى بين شعرك حبيبتى بسمعه بيقول اهات

بعد ما ادى وبعد ماخد بعد ماهد وبنى واحتد شد لحاف الشتا من البرد

عارفه مش عارف ليه متونس بيكى وكانك من دمى على راحتى معاكى وكانك امى مش عارف ليه

عم بطاطا لذيذ ومعسل عمره ما طاطا لغير الله لما الدنيا بتقسى يمثل انه خلاص سلم لقضاه

يانسمه هلى شدى الستاير الشوق غالبنى والقلب حاير

امايا ياما شدى الضفايير شدى رباطها عصبينى

اه من عيناه دنا والله ما حب القلب سواه

والى بينا نص فرحه نص حاله نص راحه

هتفضلى طول عمرك معدومة الاحساس

وانتى هتفضلى طول عمرك هبله وعبيطه



________________________________




هيييه . ايه رايك فى العريس؟

كويس . زى ما بيقولوا كده مفيهوش عيب

طيب ما خلاص خلصينا واخلصى

ياسلام . هقولك زى غاده عادل فى شقة مصر الجديده اتجوز واحد علشان بس مفيهوش عيب

يادى الافلام الى انتى عايشلنا فيها . بطلى تحشريها فى كلامنا . مادام كويس جربى

اجرب ايه ؟ هى جيبه هجربها . انا محستش ناحيته باى احاسيس خالص

يادى الخيبه . انتى لحقتى . انتى لسه شاييفاه النهارده . بكره تحبيه وتموتى فيه

لا يا ماما لا مش انا . انا معرفش اعود نفسى على حاجه . انا مادام محستش من الاول انسى

يا بنتى فوقى بقى وانزلى للواقع شويه . هى الحياه كده . مش معقول هتفضلى مستنيه الحب علطول كده

واكيد هييجى

وافرضى مجاش . هتفضلى طول عمرك راهنه نفسك عليه

وهفضل مستنياه

طيب ياختى خليكى . لغاية ما يعدى عليكى الزمن وتلاقى نفسك بح ساعتها الحب هيبقى ينفعك قوىى؟

ماهو انتى عمرك ما هتفهمينى . لانك هتفضلى طول عمرك معدومة المشاعر

وانتى هتفضلى طول عمرك هبله وعبيطه



_____________________________

تفتكرى مين فينا الصح

اكيد انا

وليه ميكونش انا

القلب بيحقق السعاده

والعقل بيحقق الاستقرار

طيب هو ينفع استقرار من غير سعاده

يعنى السعاده الى تنفع من غير استقرار

القلب هو الى بيغذى الجسم

العقل هو الى بيتحكم فيه

مش عارفه مع انى ماشيه مع قلبى بس لسه ملقتش الى انا عايزاه

وانا شرحه . واضح ان احنا الاتنين غلط

تفتكرى هفضل طول عمرى هبله وعبيطه

تفتكرى هفضل انا طول عمرى معدومة المشاعر

هناك 12 تعليقًا:

The Seagull يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
The Seagull يقول...

ايه ده انتي بتقري أفكاري والا ايه :D.. كنت لسة بحضر لبوست بنفس الفكرة ونفس العنوان بالضبط :D بس انتي سبقتيني بقى :D


بصي أنا هقولك على حاجة: شوفي قلبك مع عقلك هيودوكي فين وامشي فيه واتكلي على الله وإن شاء الله هتلاقي اللي انتي عايزاه :))


وخليكي فاكرة كويس إنه قلب المؤمن دليله ؛)

ســـــاره يقول...

تعرفي ان اللي بياخد خطوة في حياته على اساس عاطفي بيبقى مغامر جدااا.. يعني اي قرار التفكير الأساسي فيه كان القلب بيبقى مغامرة ومحتاج جرأة انما العقل دايما بيبقى خطوة محسوبة!

حقيقي ملل لما تحسبي كل حاجه بالملي الحياة بتبقى عملية زياده عن اللزوم!
عن نفسي بغامر كتير الحقيقة بس عقلي ملازمني .. يعني احب اغامر لو عايزة الخطوة دي بس مابمشيش طول الخط في حالة مغامرة ببدأها مغامرة وبكملها وانا بحسبها.. مش عارفه لو فهمتيني ولا لاء بس اتمنى لو قدرت اوصلك المعنى :)

(حلـم) يقول...

اول مرور مدونة جميلة اتمني التواصل

dr.lecter يقول...

بصي يايمان الافلام حاجه والواقع حاجه تانيه
مش لازم اللي بيحصل في الافلام يحصل لكل الناس

انا مش بقولك وافقي علي العريس طالما انت مش ملهوفهعلي الزواج ولا هتموتي عليه

بس افرض انه ماجاش ؟ انه ماظهرش في حياتك

انا عن نفسي عامل زيك مستني الشخص المناسب في الوقت المناسب بمواصفات معينه

بس يظهر كده انه هيتاخر قوي ويظهر كده هابتدي اتنازل حبه حبه وارضي بالواقع

معلش طلعت عن موضوعك شويه بس البقين دول كانوا محشورين جوايا

الخلاصه لو انت واخده قرار انك تستني يبقي ماتندميش في يوم علي القرار ده ولو فعلا فيه حد مناسب هيبقي من نصيبك هتقابليه بس اتاكدي كويس انه هو ده اللي فعلا جدير بك

Romaya يقول...

صدقيني يا ايمان لما تحبي هتلاقي قلبك هو اللي بيتحكم فيكي

مش معنى كدا انك لاغيه عقلك لا ابدا عقلك شغال بس العاطفه بتبقى اقوى شويتين

مابتبقيش حاسبه لها خطوات وماشيه عليها .. وقتها بتفكري بقلبك

و زي ما فكرتي بقلبك في حاجات في الحب ايضآ العقل هو اساسها مابنسبهاش عواطف كلها والإ هتخرب

المشاعر مابتجزأش يا عزيزتي :D

محمد فوزي يقول...

من زمان معلقتش عندك يا إيمان بس الحمد لله رجعت لقيت موضوع جمييييييل
يمكن الصراع بين القلب والعقل أو التفكير المادي والتفكير الرومانسي مش موضوع جديد وناس كتير اتناولته لكن إنتي صياغتك ليه ممتعه وسلسه جدا الحقيقه خصوصا جزء الأغاني ده مبدع بصراحه ,

إنما لو جيتي لرأيي , انا دايما بقول إن فيه ناس طبيعتها إنها بتتنفس حب وبتعيش تحلم بالحب وبتبني كل حياتها وأحلامها على الحب , الناس دي مينفعش تتنازل وتستجيب للضغوط وتتخلى عن الإرتباط عن حب أبداً , مش هينفع ومش هتقدر

أتمنى لك كل توفيق وسعاده

الشارده يقول...

احب اعلق على الكلميتين دول بالذات

(الناس دي مينفعش تتنازل وتستجيب للضغوط وتتخلى عن الإرتباط عن حب أبداً , مش هينفع ومش هتقدر )

ليه بقى
لانى متاكده ان الناس الى ردت هنا من توامتى لغاية الاستاذ محمد فوزى كده
ويمكن ده الى تاعبهم فى الحياه وبيقراو موضوع زى موضوعى

نورتوا يا جماعه بجد

لون الشمس يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

مدونتك روعة يا ايمان

ما شاء الله وخلفيتها مريحة جدا وصورها هادية

بتعبر عن صاحبتها

بالنسبة للادراج

بحب الادراج دة لانه كان عودتك الجميلة للمنتدى

انا شايفة ان الواحد يكون رومانسى باتزان احسن ما يكون واقعى بميل للرومانسية

ادعوكى لزيارة مدونتى

قلبي مملكه وامي تملكه يقول...

مشكووووووره على اليوست الجديد

والكلمات الرائعه والأحاسيس الجميله

تقبلي مروري
متي بووووود

leeno يقول...

و مين اللي طلعت صح عشان انا كمان ارسى معاكو على بر


حايلا انا في حالة اللا مشاعر و اللا احساس عشان اعرف اعيش منا لو حسيت مش حستحمل بصراحة

و برضه مدية دماغي اجازة برضه عشان اعرف اعيش !

الشارده يقول...

لون الشمس
ربنا يخليكى دايما رافعه معنوياتى

قلبي مملكه وأمي تملكه
نورت المدونه

لينو
وحشانى قوىى انتى فين يا بنتى