الأحد، 13 يوليو 2008

شوف الشارى مين ؟............شوفى عهدى كان كام سنه؟


بيع قلبك بيع ودك شوف الشارى
شوف عهدى مين يعدى هيصونهولك مين
العهد اللى راعاك
والقلب اللى فداك
ايامه عمرها بسنين
شوفى الشارى مين



لما سمعت الاغنيه دى فى فيلم فتى احلامى امبارح (مع انى بكره الفيلم ده عمى )
نطت فى بالى الاغنيه دى


اعتذر للى هيييجى خليه يسامحني اصل انا

اخدت كل حاجة في عهدي وشوفي عهدي كان كام سنة

انا مش قلقان عليكي عارفك راجعة وبوعدك

مين غيري بيملا عنيكي مين زيي هيقدر يسعدك

لو فاكراني هضعف و ارجعلك اسمعلك و احتاجلك

تبقي يا حبيبتي غلطانة و اتجننتي في عقلك


وقلت الله
ده الاغنيتين بيتكلموا عن حاجه واحده
طبعا مفيش مجال للمقارنه بين حليم وتامر وانا مش بقارن بينهم لان ده ظلم لتامر قبل ما يكون ظلم لحليم
انا اللى خطر على بالى ان الاغنيتين دول لهم نفس المعنى ونفس الهدف
بغض النظر عن الفرق بين شخصية الاول اللى هى واثقه من نفسها لدرجه لاتصل للغرور
وشخصية التانى اللى هى مغروره وشايفه نفسها لدرجة الغتاته والغلاثه والتباته

لكن الاتينين بيحكوا تجربه واحده
الحبيب المضحى الطيب الامير الى عمل كل حاجه عشان حبيبته وفى الاخر لما اخد منها الصابونه والبمبه التقيله
راح فاقعها اغنيه بيقولها فيها ابقى قابيلينى يا حبيبتى لو لقيتى ضفرى وابقى خلى حد تانى بعدى يبقى ينفعك

بس سبحان الله شتاااااااااااااااااااااااااان بين الطريقه الاولى والطريقه التانيه
يعنى الطريقه الاولى تحس انها طريقه شيك وبنت ناس
تحس الى بيقولها واحد فاعد مع حبيبته فى كافيتيريا شيك وماسك نفسه لحسن يرمى فى وشها كباية الشاى
او ماشى معاها على كورنيش النيل ومانع نفسه انه يشيلها يرميها هيلا بيلا فى النيل
يعنى واحد كده عاقل وراسى وابن ناس

نيجى بقى للطريقه التانيه
تحس ان الحبيب فيها قاعد بيشيش ويكركر مع اصحابه على قهوة بعره ولمح البت وهى معديه قام قال اما امسح بيها الارض
او مأجر سته من اصحابه قطاع الطرق وراحوا سادين عليها الطريق والكلام فين يوجعك

باختصار شديد يعنى بعد كل اللت والعجن ده
رغم ان الحالتين فيهم عتاب وحاله من التشفى
لكن فيه فرق كبيييييييييييير قوىىىىىىىىى بين الاغنيه الاولى والتانيه
فى الاغنيه الاولى رغم الفراق والغدر من الحبيبه تلاقى برده لسه الاحترام متبادل والعتاب موجود بس بارق الطرق
فى الاغنيه التانيه تحس ان المطرب ناقص يقوم يديها المين على وشها ومفيش اى احترام خالص
هل يا ترى عبد الحليم بيغنى بلغة اهل زمان؟
يعنى دى تصرفات الناس الى قبلنا ؟
ولو كان كده
يبقى تامر بيغنى بلغة العصر الى احنا فيه؟
وهى دى تصرفاتنا وكلامنا دلوقتى؟
بصراحه لو كان ده صحيح
يبقى انا بطلق العصر ده بالتلاتين وبقوله انا مش عايزاك

فينك يا اينشتاين تبعتلى من عندك الة زمن تريحنى وتريح ودنى من الى بتسمعه وعينى من الى بتشوفه



هناك 14 تعليقًا:

دعوة للأمل يقول...

المدونة جميلة و اسمها حلو اوى و دية اول زيارة ليا
بس عايزة اقول ان مهما النجوم الجديدة عملت لا يمكن توصل ليوم من ايام الفن الجميل
و تحياتى

El - Shandwely يقول...

هيقولوا عليكى بتحقدى واعداء النجاح والكلام ده .. والظروف الحالية والجو العام مش شرط نستنتجه من مطرب .. لظيظ زى تشامر يعنى

Romaya يقول...

زمان يا شاردتى كانوا بيختاروا كلماتهم ويعملوا كذا بروفه عشان الاغنية تليق بجمهور واعى وبيهم وعنده ذوق وحس

لكن المتدوال الان يلا السقفه الحلوه يلا نرقص يلا معرفش ايه...

كلمات اغانى بذيئة الغرض منها هو الشىء المادى فقط

والغريب والعجيب فى الموضوع ان المعظم من البشر حاليا ذوقه انحدر تماما , زمان كانوا بيقولوا على المغنى مــطــرب الوقتى بيقولوا (نجم الجيل) جيل ايه انا مش فاهمه؟!

الشارده يقول...

دعوه للامل
اسمك حلو قوىى ويلرب يكون اسم على مسمى ومتكونش اخر زياره
انا بصراحه مش شايفه فى حد من الاجيال دى الى هو الجيل الى بعد الحجار ومنير وعمرو ينفع يتقال عليه نجم اساسا


El - Shandwely
هى المشكله م شفى تامر يعنى انا مش قاصده تامر بالخصوص
هو مثال جه فجاه على بالى وقعدت اسال سؤال هى المصيبه فين فى الى بيسمعوا ولا اللى بيغنوا
يعنى الى بيسمعوا ينفع يسمعوا للكلام الى اخره يتقال زى ما انا قلت على قهوة بعره
يعنى حتى تامر اول ما طلع كانت اغانيه مثال للاحترام والرومانسيه والكلام الرقيق المحترم مش عارفه ايه جراله

مروه
اخيييراشفتك يا قمر
على فكره انا لسه جايه من خطوبه ومش عايزه اقولك الاغانى الى سمعتها من اول يل بنت الاييييييييييييه لغاية النهارده فرحى يا جدعان
انا الحمد لله نزلت وشغلت عبد الوهاب عشان ودانى تنضف
الظاهر ان احنا مش من الجيل ده باين

Fatma يقول...

موضوع تحفة ياريت تنزليه هناك عشان ننضف الدنيا من القرف اللي عمالين نشوفه :)

تعرفي

حتى زمان الاغاني الشعبية الهابطة كانت حلوة

على الرغم من انها هابطة الا اني ماكنتش بحس انها مبتزلة ورخيصة

بحس انها فلكلور شعبي حلو

اللي بيحصل دلوقتي حاجة تقلب البطن بجد

قلة ادب وسفالة

لغ منحدرة وسوقية

اغنية تشامر اللي انتي حاطاها دي بتقرفني يا ايمان

بتقرفني بجد

بحس ان النخوة والرجولة عليها الرحمة خلاص

يااااع بجد

dr.lecter يقول...

الاغنيه الحاليه او الزوق العام المتمثل في الاغاني الشبابيه وحتي الاغاني السوقيه بتاعه سواقين الميكروباص بتدل علي حاجه واحده

المجتمع علي شفا الانهيار

محمد فوزي يقول...

أول موضوع كتبته على مدونتي كان إسمه حنين إلى الماضي وكنت بقول فيه ما معناه إن انا كان نفسي أعيش زمان وبرغم صعوبته وحروبه وأزماته فانا كنت مستعد أقايض عليه بزمانا المرفه الملزق الخالي من المعايير

يعني لما تلاقي آلة الزمن إحجزيلي تذكره الله يخليكي يا إما

أدينا بنحارب طواحين الهواء

تحياتي

الشارده يقول...

فنونتى
انا فلا بفكر انزل الموضوع هناك بس لازم احضر الشاش والقطن علشان مجانين تامر الى هيدخلوا يحدفونى بالطوب
ده انا كنت لسه بكلم بنت عنه ولسه هدخل شمال فيه لقيتها محمره عينها وتقولى اوعى تغلطى
انا والله مش بكره تامر انا كنت من اشد محباته اول ما طلع كنت بحس انه هيرجعنا لزمن الرومانسيه بس للاسف عمل زى غيره واستسهل وغرق فى دوامة الشهه وتحول من فنان لمشهور


دليكتر
هو فيه بصراحهناس كتيييييييير بتقدم فن جميل جدا دلوقتى بس للاسف الوحش بييجى تحس انه بيزغل عين الناس شويه خصوصا الناس اللى عليهم عفاريت وعايزين يتهزوا ويرقصوا وبس

محمد فوزى
انا زيك فعلا
حاسه انى مش قادره اتكيف مع الزمن ده خاااااااالص
حاسه ان اتولدت فيه غلط
مع ان حتى كمان كان فيه احتلال وحروب بس كفايه انهم طكان عندهم ضيه بيعيشوا
علشانها وبيموتوا فى سبيلها والناس كان تترحم عليهم وتجيب سيرتهم بالخير وحتى اعداءنا كان معروف هم مين
لكن دلوقتى للاسف مش عارفين مين عدونا الحقيقى والى بيموت فى سبيل قضيه لما بيفتكروه بيقولوا عليه اهبل وعبيط وبيحارب طواحين الهوا زى ما انت بتقول

صبري سراج يقول...

عفوا احنا في زمن تيمو.. زمن المسخ

الشارده يقول...

ايه ده
استاذ صبرى بنفسه هنا
يا مرحبا يا مرحبا
والله كان نفسى تنور المدونه من زمان

بس انت مكملتش
احنا فى زمن تيمو وهيفا وروزى ودانا مع الالم مع الاسف

leeno يقول...

ههههههههههههه

كلام في الفن 100 100

بيع قلبك بيييع و انت تشووف الشاري مييين

و خدتي كل حاجة فعهدي ( يا معفنة يا منحرفة ههههههههه)

احساسي انه املها اغنية يشتمها

و لا بتاعة اربيكي دييي

دي بقى كزووووووووووووووم لوحدها


تربيها؟؟ !!!!!انت بتحب؟ و لا بتربي و لا الحب بقى تربية و لا تكسير عظم؟؟؟

بس بس لو طبو التمورية حنبقى اقلية ههههههه دة ملك اجييل يا بنتي

Yasmine يقول...

الله يكرمك بلاش تيمو ده انا خلاص جبت اخرى بجد و خصوصا بعد الشريط الاخرانى اللى شغال فى كل حتة لدرجة انى خايفة الاقيه شغال فى حمام بيتنا :D
خلينا احنا فى فيروز و ام كلثوم و يتريقوا براحتهم بقى ...ما بقتش بتفرق معايا خلاص :D

الشارده يقول...

لينو
والله انا مش بكره تامر خالص
انا مستخسره موهبيته اللى ابتدا يضيعها
مش تامر ده اللى غنى حبيبى وانت بعيد وبعيش
هو لازم فعلا يقف وقفه مع نفسه


ياسمين
حمد الله ع السلامه
عايزه اقولك انى بعد ما سمعت شريط منير
ودانى مبقتش طايقه اسمع حد تانى

Yasmine يقول...

n الله يسلمك يا ايمان بس انا لسه ما رجعتش :)
نسيت اشكرك على انك افتكرتينى فى موضوعك ايمان قالتلى و اتبسطت اوى بجد ربنا يخليكى يا رب :)