الثلاثاء، 13 مايو 2008

حــــــــتــــــــــة حــــــــــــــاــــــــــــــــــم



أما أنا يا ابني شفت لك
امبارح حتة حلم
أغرب من أغرب فيلم

شُفت ل
ك الديك بطاقية حمرا و جلابية
واقف بيكلّم شمس الصبحية
يا شموسة يا ام ضفاير دهبية
دهبِك فالصو.. قُصّيه و ارميه

الشمس انكسفت خالص

بقى لونها أصفر خالص
زي لمونة من الدهب الخالص
و انعص
رت خالص
و قالت له بصوتها الدهبي
تقصد إيه؟

قال لها

لو سبتي السما و نرلتي السوق
الناس حيبصوا لك من تحت لفوق
و يقولو
ا
و دي تنفعنا بإيه؟

لو كنتي جنيه
كنت اشتري بيكي مصاصة و بالون اتنطط بيه
لو كن
تي جنيه أو حتى قرش نحاس
مش كنتي بقيتي مفيدة لكل الناس؟


فكرّت الشمس الدهبية شوية
و قالت
للديك
إنت ولا فاهم حاجة يا ديك

و عامل لي فكيك
ده لولايا عليك
ما كنت طلعت من البيضة

و لا كنت اتعلّمت الغنا و المزازيك

و لولايا على الناس و الدنيا
ما كان
تش الأيام البيضا تصبح بيضا
ولا كانت أرض الناس تولد فاكهة
و سنابل و فاصوليا
و لا ورد ندوّبه في كلونيا

الديك ا
لمتكلّم .. بلّم
و جري يا فكيك من غير ما يحيّي و لا يسلّم

و صحيت و انا باصرخ و اتكلّم
خدوا كل فلوسي .. ورق و دهب و نحاس
و سيبوا لي الشمس يا ناس
سيبوا لي الشمس يا ناس
سيبوا لي الشمس يا ناس

من ورا ستارة الليالي
شمس بكرة جايّة تاني

إحنا شايفينِك تعالي
يا ام ضحكة برتقاني

العروسة الدهبية
جايّة و ف شفايفها وردة

شمس
بكرة جايّة جايّة
بكرة أجمل م النهارده




شُفت يوم عصفورة نونو
لسه طالعة م
ن أودتها
ريشها كان مبلول و لونه
لون غناها و صوصوتها

قمت قُلت ف عقل بالي
بقى دي جناحها يشيلها؟
سِبتها و مشيت في حالي

بعد مدة قلت آجي لها


قال لي واحد من جيرانها
ياه دي طارت ليها مدة
قلت معنى طيرانها
بكرة أجمل م النهارده




شُفت مرة مهرة سمرا
نونو ماسكة ف ديل مامتها
قُلت بكرة حتبقى حرة
تجري وحديها براحتها

عدى شهر و شهر تاني
شُفتها فرسة جميلة
تنطلق تجري ف ثواني
تقطع الرحلة الطويلة

قمت قلت لها قولي لي
ليه بتجري يا مهرة شاردة
قالت الريح بتنادي لي
بكرة أجمل م النهارده
من ورا ستارة الليالي
شمس بكرة جايّة تاني
إحنا شايفينِك تعالي
يا ام ضحكة برتقاني
العروسة الدهبية
جايّة و ف شفايفها وردة
شمس بكرة جايّة جايّة
بكرة أجمل م النهارده




هناك 7 تعليقات:

~ Heba ~ يقول...

الله يا ايمان على الموضوع الجميل دة :D

الشارده يقول...

نورتينى يا احلى هبه
بس على فكره ده مش كلامى
ده كلام الشاعرالكبير سيد حجاب اغنييه كانت غنتها شاديه

Mohammed يقول...

بكرة ...

بكرة بنعمله بادينا صح

طب ليه بردو بيبقي وحش ..

ولا احنا عندنا احساس بالعجز ..

ولا الحلو بس حيفضل حلم ..

عارفة احلي حاجة (لا حفرحه ولا حزعله)

احلي حاجة اتعلمتها منك يا غالية ..

ان شاء الله بكرة احلي انا شخصيا متفائل

ويارب يكون بكراكي احلي وكل بكرة احلي من اللي قبله

دا العمر مرة ؟؟؟

الشارده يقول...

يا محمد سيبك من الاكتئاب الى انت فيه دى
انت عندك امتحانات خلص وبعدين اكتئب براحتك

Mohammed يقول...

لا بطلت اكتئاب ويارب يفضل كدة علي طووول

واديني بذاكر مواد عجيبة

افضل احسب ناس حتعيش اد ايه
واحتمال وفاة مين حتبقي امتي
وحاجة عجيبة

ينفع كدة

بس بردو فرحان

دعواتك يا غالية

""""" يقول...

حلوه الاغنيه دى اوى يا ايمان

اول مره اسمعها

بس جميله وتديكى احساس بالامل والتفاؤل

جميله بجد

اختيار موفق

الشارده يقول...

بس ياريت تجيب معاكى نتيجه يا امل لحسن انتى بقيتى اكأب منى