الخميس، 29 مايو 2008

تخاريف بعد منتصف الليل !!

بيقولوا عليا معقده ! كتير قالوا كده وانا والله مش كده كل مشكلتى انى نفسى كل حاجه تمشى صح فى البيت فى الشغل فى الصداقه فى الحب . كل حاجه لو مشيت بطريقه صحيحه وعادله محدش هيبقى عنده مشاكل

لكن المشكله انى دايما كفة ميزان اعلى من التانيه . حد بيشتغل اكتر من التانى .حد صريح اكتر من التانى. حد بيحب اكتر من التانى.والاخيره دى بقى مشكله لوحدها .قال عايزنا نحب قال ! نحب ازاى؟ ايه اللى يعرفنا ان اللى احنا هنحبه هيبادلنا نفس الشعور ولو بادلنا ياترى هيحبنا قد ما بنحبه ولا لا . اكيد لا ؟ يبقى ليه يكون عندنا نقطة ضعف حد يستغلها فينا . الضعف شئ وحش بشع . الواحد ممكن يكون ضعيف فى حاله واحده بس ادام ربنا لان ساعتها الضعف هيكون منتهى القوه ولان ربنا عمره ما بيستغل ضعف حد .دايما يساعد الانسان عشان يخرج من ضعفه ويقويه

لكن الناس يا سلام عليهم لما بيلاقوا حد ضعيف بيركبوه ويبهدلوه


فيه ناس كتير بتلومنى عشان انا مش بلبس زى باقى البنات ومش بتزوق زى باقى البنات ومش بفكر فى الحاجات الى بتفكر فيها كل البنات طيب هو انا لازم اغير نفسى عشان اعجب انا عاجبانى طبيعتى مادام مفيهاش حاجه تغضب ربنا ولا تضايقنى يبقى ليه اغيرها ؟

حاجه غريبه على راى حليم وشاديه
ليه الناس بتبص دايما لبره ؟ ليه بيهتموا بالقشره الخارجيه ؟ ليه مفيش حد فيهم عنده نظره ثاقبه تقدر تدخل جوه الانسان وتكتشف الحلو والوحش من غير ما يتاثروا بالشكل الخارجى

نفسى اقابل حد يفهمنى بجد يشوف الى جوايا مش اللى بره

بس يا ترى هل الحد ده موجود ولا .................... ربنا وحده الى يعلم



هناك 5 تعليقات:

Fatma يقول...

الناس بتعتبر ان القشرة الخارجية انعكاس بشكل ما للمضمون الداخلي

انا من الناس اللي بتشوف ان الجوهر مش منفصل بشكل تام عن المظهر

يعني مثلا في حالتك

انتي ما بتحبيش الزواء والبهرجة وبتحبي البساطة في اللبس

دا ليه مدلول نفسي جواكي وبيعكس بشكل ما شخصيتك الداخلية

بس انا ضد الحكم على المظهر بشكل سطحي

ومع الحكم من المهر بشكل عميق زي ما شرحتلك فوق

لاني مقتنعة تماما ان الحمار لو لبسناه دهب وحرير مش هيبقى حاجة تانية غير حمار

ولو شيلنا من عليه البردعة مش هيبقى اسد

يعني المظهر بيعكس اكيد شيئ جوانا بس مش بشكل مباشر زي ما اغلب الناس بتحكم وتشوف

الشارده يقول...

فيه ناس تفكيرها بيدور ويلف حول المظهر الخارجى فيه ناس كتير مظهرها الخارجى يفتح النفس وهى من جواها مخبيه بلاوى زرقه ناس بيتقابلوا ويضحكوا فى وش بعض تفتكرى انهم اغلى الحبايب وهو من جوه الله اعلم بيهم انا شايفه ان اوقات كتير المظهر الخرجى بينفصل تماما عن اللى جوه

Yasmine يقول...

اللى جواه نضيف هيبان عليه حتى لو كان شكله من بره ما يسرش و اللى جواه حاجة تانية هتبان برده حتى لو كان لابس سينييه
سيبك من اللى بيبصوا على البره عشان دول اتفه من انك تعمليلهم اعتبار
اما عن باقى اللى انتى كاتباه فانا معاكى مليون فى المية
خايكى كعقدة و متخافيش فى معقدين كتير فى الدنيا و انا اولهم:)

غير معرف يقول...

بحبك والله يا إيمان فعلا

إنتي جميلة وتستاهلي الخير كله

leeno يقول...

الدنيا مش ماشية صح

الدنيا اتخلقت للغلط عشان ربنا يرحم و يغفر لو فكرتي كدة حترتاحي

و حتى لو حبيتي و فشلتي واتكسرتي
حتقومي من تاني و تقفي و تكملي و تعيش و تحبي و تتحبي و مش لازم يبقى الحبمحسوب بالمسطرة و الالة الحاسبة سيبيها زي ما تيجي تيجي على الاقل بكرة لما تكبري مش حتقلي يااااا انا نت جبانه علشان كدة هرب عمري منيمن غير ما احب

ربنا يهديكي و ينورلك دربك