بتفرج الايام دى على مسلسل الفرار من الحب
بغض النظر عن المستوى الفنى الرائع للمسلسل واللى من بعده مبقيناش بنعمل مسلسلات اساسا ده اذا كان السخافه الى بتتقدم الايامى دى اسمها مسلسلات
المهم انا هتكلم هنا عن شخصية الدكتوره سهام الى فى المسلسل . من الشخصيات القليله فى تاريخ الدراما اللى قدرت تجسد المعنى الحقيقى للمرأه
ينى المراة تلاقيها اتقدمت فى الدراما فى معظم مش فى كل الاحيان بشكل من الاشكال دى
يا واحده عبيطه وهبله ومكسورة الجناح وكل الناس عايشه عشان تستغلها
يا واحده كل وظيفتها فى الحياه انها تستخدم انوثتها سلاح علشان تضحك بيه على خلق الله
ياواحده لا حول لها ولا قوه كل ما تشوفها تلاقيها بتشخط فى عيالها
يا واحده مورهاش شغله الا انها تقعد تتسبسب ادام المرايه
علشان كده لما بشوف عمل تلاقيه بيقدم المرأه ككيان وعقل قبل ما يكون جسم بفرح قوىى
وعلشان كده بحب الاعمال اللى اتقدمت فيها شخصيه المراه بالطريقه دى
زى شخصيه شاديه فى فيلم كرامة زوجتى والزوجه رقم 13
شخصية فاتن حمامه فى دعاء الكروان وافواه وارانب
شخصية سعاد حسنى فى الزوجه التانيه
وشخصية حنان ترك فى مسلسل اوبرا عايده
وشخصية منى زكى فى فيلم مافيا
وحاجت تانيه
اهم حاجه فى الشخصيات دى كلها انها مش علشان تقدم شخصية المراه كعقل وكيان اظهرتها بشكل مستفز يعنى معقده وشكلها وحش ولابسه نضاره كعب كبايه
لا
لو بصيت على كل الشخصيات دى هتلاقى ان المراه فيها زى ما هى فى منتهى العقل والكرامه والعزه فى منتهى الانوثه والجمال
وممكن انوثتها دى تساعده فى وقت من الاوقات لكن من غير عقلها مينفعش
علشان كده نفسى اقول للقطاقيط الحلوين بتوع الفيديو كليب من امثال هيفا ودانا
ارحموا بقى نفسكم شويه
رخصتم قيمة المراه
حولتوها من كيان وعقل واحساس لمجرد جسد
جسد يتلوى ويتعرى علشان تكسبوا فلوس
ارحموا نفسكم وارحموا بنات جنسكم
بغض النظر عن المستوى الفنى الرائع للمسلسل واللى من بعده مبقيناش بنعمل مسلسلات اساسا ده اذا كان السخافه الى بتتقدم الايامى دى اسمها مسلسلات
المهم انا هتكلم هنا عن شخصية الدكتوره سهام الى فى المسلسل . من الشخصيات القليله فى تاريخ الدراما اللى قدرت تجسد المعنى الحقيقى للمرأه
ينى المراة تلاقيها اتقدمت فى الدراما فى معظم مش فى كل الاحيان بشكل من الاشكال دى
يا واحده عبيطه وهبله ومكسورة الجناح وكل الناس عايشه عشان تستغلها
يا واحده كل وظيفتها فى الحياه انها تستخدم انوثتها سلاح علشان تضحك بيه على خلق الله
ياواحده لا حول لها ولا قوه كل ما تشوفها تلاقيها بتشخط فى عيالها
يا واحده مورهاش شغله الا انها تقعد تتسبسب ادام المرايه
علشان كده لما بشوف عمل تلاقيه بيقدم المرأه ككيان وعقل قبل ما يكون جسم بفرح قوىى
وعلشان كده بحب الاعمال اللى اتقدمت فيها شخصيه المراه بالطريقه دى
زى شخصيه شاديه فى فيلم كرامة زوجتى والزوجه رقم 13
شخصية فاتن حمامه فى دعاء الكروان وافواه وارانب
شخصية سعاد حسنى فى الزوجه التانيه
وشخصية حنان ترك فى مسلسل اوبرا عايده
وشخصية منى زكى فى فيلم مافيا
وحاجت تانيه
اهم حاجه فى الشخصيات دى كلها انها مش علشان تقدم شخصية المراه كعقل وكيان اظهرتها بشكل مستفز يعنى معقده وشكلها وحش ولابسه نضاره كعب كبايه
لا
لو بصيت على كل الشخصيات دى هتلاقى ان المراه فيها زى ما هى فى منتهى العقل والكرامه والعزه فى منتهى الانوثه والجمال
وممكن انوثتها دى تساعده فى وقت من الاوقات لكن من غير عقلها مينفعش
علشان كده نفسى اقول للقطاقيط الحلوين بتوع الفيديو كليب من امثال هيفا ودانا
ارحموا بقى نفسكم شويه
رخصتم قيمة المراه
حولتوها من كيان وعقل واحساس لمجرد جسد
جسد يتلوى ويتعرى علشان تكسبوا فلوس
ارحموا نفسكم وارحموا بنات جنسكم
هناك 3 تعليقات:
ايمان برافو عليكى
انتى عارفانى بحب حنان ترك
وبالاخص دورها فى اوبرا عايده
كان رائع فعلا
والقصه اصلا تحفه
شفتى انا سبت مضمون كلامك والفكره الاساسيه وبتكلم عن شخصيه فنيه وادوار اهو
هههههههههه
صحيح شفتى اعلان دانا اللى الراجل بتاع ميلودى بيقول فيه دا مش ملل
وهى اعده بتغنى لواحد فى العربيه ؟
اصلا دا كليباتها اساسا قمة الملل
ربنا يهديهم والله
بس خلاص لعلمك الفكره لزقت فى دماغ الناس ان المراه = جسد
وان كنت اتمنى انها تتغير
مش عشان حاجه اكتر من ان العرى دا حرااااااااااااااااام
كنت زمان يا اموله متعصبه حبتين
كنت دايما بقول ان سب مآسى المراه هو الرجل
للاسف
سبب ماساة المراه بتكون اوقات كتير المراه الى زيها
نورتى يا اموله
انا معاكي
لكن شئنا ام ابينا
مفتاح كل شء للمرأة شكلها
و سواءوافنا او رفضنا
للاسف شكلها له تاثير كبييييي على مسيرة حياتها
و في حالات كتييير نجحت و اتقدمت و وصلت مش عشان اسستغلت شكلها لا بس شكلها سهل سكتها
و دة للاسف الواقع
إرسال تعليق